In 2001 publiceerde de oud-hoogleraar psychologie Robert Cialdini zijn 6 universele principes van beïnvloedinCialdinig. In het boek met de titel ‘Influence’ beschrijft hij 6 wetenschappelijk bewezen verleidingsprincipes. Deze kunnen worden ingezet om klanten of bezoekers te verleiden tot een bepaalde actie.

In deze blogserie leg ik deze 6 principes uit. In dit deel het principe van consensus.

  1. Consensus (sociale bewijskracht)
  2. Commitment en consistentie
  3. Sympathie
  4. Autoriteit
  5. Schaarste
  6. Wederkerigheid

Beïnvloedingsstrategie: Consensus (sociale bewijskracht)

In principe zijn we allemaal onzeker wanneer er beslissingen genomen moeten worden. En daarom grijpen we terug op ons oerinstinct: kijken wat anderen doen. Oftewel, als er 1 schaap over de dam is, dan volgen er meer. Daarom werken klantreviews en verkoopcijfers zo goed om iets te verkopen. En ook is dat de reden dat er nog steeds nepgelach is te horen bij Amerikaanse tv-comedy’s: we lachen dan sneller mee. Denk verder ook aan reclame voor bioscoopfilms, waarbij wordt gesteld dat ‘al ruim een miljoen mensen de film hebben gezien’. Dat aantal zegt niets over de kwaliteit van de film, maar als er al een miljoen mensen zijn geweest, dan zal dat wel zo zijn. Toch?

Bij online marketing wordt dit onder meer ingezet door het aantal Facebook likes dat iets heeft gekregen te laten zien. Heeft een website 10.000 likes, dan zal het wel een goede website zijn.

En zo werkt het ook als een bepaalde vakantiereis 200 keer goed is beoordeeld… Booking.com past dit dan ook veelvuldig toe. De cijfers op hun site zijn verder gesegmenteerd naar diverse doelgroepen. Wat vinden jonge stellen van dit hotel? En gezinnen met jonge kinderen? Omdat je jezelf kunt herkennen, wordt de beoordeling nóg relevanter.

Zoals we later ook zullen zien, werken de principes van Cialdini het beste in combinatie. Het voorbeeld van Booking.com is eigenlijk een combinatie van sociale bewijskracht en sympathie. Want we volgen het liefst het voorbeeld van mensen die op ons lijken. Daarom laat Booking.com ons ook zien uit welke stad of dorp de persoon komt die de betreffende review heeft geschreven. En het kan nog verder gaan… Denk aan het tonen van reviews van uw vrienden uit uw sociale netwerk.

Conclusie

Wilt u bekijken hoe deze technieken voor uw bedrijf kunnen werken? Neem dan nu contact op met ‘Marketing Vitaminen’.

Contact Marketing Vitaminen

Beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini, deel 2: Consensus
Deel dit bericht op uw social media...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

zeven − 5 =