In 2001 publiceerde de oud-hoogleraar psychologie Robert Cialdini zijn 6 universele principes van beïnvloedinCialdinig. In het boek met de titel ‘Influence’ beschrijft hij 6 wetenschappelijk bewezen verleidingsprincipes. Deze kunnen worden ingezet om klanten of bezoekers te verleiden tot een bepaalde actie.

In deze blogserie leg ik deze 6 principes uit. In dit deel een korte introductie inclusief een samenvattende video. In de delen hierna wordt steeds 1 principe uitgewerkt.

Introductie

Als consument vertrouwen we vaak op onze ‘automatische piloot’, want we moeten op een dag enorm veel informatie verwerken en beslissingen nemen. Maar liefst 2/3 van onze beslissingen wordt bepaald door ons onbewuste brein. De 6 principes van beïnvloeding zijn om die reden gebaseerd op het feit dat mensen meestal gedachteloos ingaan op verzoeken. Cialdini noemt dat een zogenaamde ‘klik-zoom-reactie’. 5 sterren is kwaliteit. Duur is ok. Dit ingebouwde systeem in onze hersenen zet een automatisch gedragspatroon in gang als we bepaalde informatie tot ons nemen.

De 6 principes zijn:

  1. Consensus (sociale bewijskracht)
  2. Commitment en consistentie
  3. Sympathie
  4. Autoriteit
  5. Schaarste
  6. Wederkerigheid

Door 1 of meerdere van de 6 principes toe te passen, kan de conversie op een bepaalde (marketing-)activiteit sterk verhoogd worden. Daarom worden de overtuigingstechnieken bijzonder veel toegepast binnen de marketingwereld.
Er zijn boeken over volgeschreven, maar onderstaand filmpje legt de 6 basistechnieken zeer eenvoudig en helder uit.

Conclusie

Wilt u bekijken hoe deze technieken voor uw bedrijf kunnen werken? Neem dan nu contact op met ‘Marketing Vitaminen’.

Contact Marketing Vitaminen

Beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini, deel 1: Introductie
Getagd op:                                                                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

elf − acht =