Simon-SinekWaarom zijn bepaalde mensen zo inspirerend voor anderen en waarom zijn sommige bedrijven zo invloedrijk en succesvol? Waarom hebben zij zulke goede ambassadeurs en een geweldige mond-tot-mond reclame?

Waarom is Apple zoveel meer innovatiever dan hun concurrenten? Wat is er anders aan Apple? Ze hebben ook maar gewoon een kantoor, receptionist(e), internetaansluiting, kantoorplanten, bureaus en werknemers…. Waarom lukt het hen wel?

Met de ‘gouden cirkel’ geeft Simon Sinek een verklaring en laat hij zien hoe u er ook uw voordeel mee kunt doen.

De Gouden Cirkel van Simon Sinek

Het model van Sinek is zeer eenvoudig en is op ieder bedrijf toepasbaar. Echter, u zult zien dat het invullen van de 3 ‘ringen’ nog best moeilijk is. Probeer maar eens tot de kern van uw bedrijf te komen.

De gouden cirkel van Simon Sinek heeft 3 ringen:

Simon Sinek Gouden Cirkel

  1. Binnenste ring: -Why-
  2. Middelste ring: -How-
  3. Buitenste ring: -What-

Deze cirkels van Sinek lijken heel eenvoudig, toch past 99% van de ondernemers deze verkeerd toe.

U moet namelijk van binnen naar buiten redeneren, in plaats van van buiten naar binnen. De meeste organisaties en mensen denken, handelen en communiceren van buiten naar binnen. Ze vertellen WAT ze doen en soms HOE ze het doen, maar zelden WAAROM ze doen WAT ze doen. Niet echt inspirerend dus.

Veel ondernemers zijn niet eens op de hoogte van de binnenste ‘Why’ ring.

‘People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do it’

Simon Sinek legt in onderstaande video heel helder uit dat alle bedrijven weten ‘What they do‘.
En dat sommige bedrijven ook weten ‘How they do it‘ (value proposition, USP’s).
Maar dat slechts enkele bedrijven weten ‘Why they do what they do‘.

En met ‘Why’ bedoelt Sinek niet de financiële winsten. Dat is slechts een resultaat. Waar hij op doelt is dat wat uw doel is, wat u wilt bereiken voor uw doelgroep, wat uw overtuiging is en waar u in gelooft en voor staat.

‘Waar komt u uw bed voor uit?’

Effect van de ‘why’ cirkel

Als een organisatie zijn WHY onder woorden brengt en we geloven dit, dan gaan we erin mee. We nemen het op in ons leven. We omarmen het geloof van de betreffende organisatie, niet omdat het bedrijf beter is, maar omdat ze die waarden vertegenwoordigt die voor ons belangrijk zijn. We krijgen het gevoel dat we deel uitmaken van die betreffende organisatie. Organisaties die dit kunnen weten échte fans en ambassadeurs voor hun merk te creëren. En die fans en ambassadeurs gaan om zich heen ook anderen overtuigen. En dan komen we uit bij de beste reclame die u kunt hebben: mond-tot-mond! (let op dat u het geen ‘mond-OP-mondreclame’ noemt…)

Waarom het zo werkt

Simon Sinek heeft zijn Golden Circle gekoppeld aan het brein van de mens. Ons brein bepaalt hoe we denken, voelen en reageren.

De neocortex correspondeert met ‘What‘. De neocortex is betrokken bij de hogere functies, zoals zintuiglijke waarneming, redeneren, taal en abstract denken.

Het limbische systeem correspondeert met het ‘How‘. Dit systeem is verantwoordelijk voor onze emoties en gevoelens, zoals loyaliteit en vertrouwen. Het limbische systeem is verantwoordelijk voor ons gedrag en voor het nemen van beslissingen. Het heeft echter niks te maken met taal.

Als u vanuit het ‘What‘ communiceert, dan begrijpen mensen over het algemeen prima wat u zegt. Tocht stuurt het hun gedrag niet. Dat verklaart waarom klanten soms vertellen dat ‘het niet goed voelt’, net u klaar bent met het opsommen van alle productvoordelen en -eigenschappen. Dat komt doordat het deel van ons brein dat beslissingen neemt, geen controle heeft over onze taal.

Als we vanuit het ‘Why’ communiceren, dan praten we direct tegen het limbische systeem, oftewel dat deel van ons brein dat ons gedrag stuurt en beslissingen neemt. Het raakt zogezegd direct aan ons buikgevoel. Het ‘What’ dient vervolgens om ons gevoel te beredeneren. Van binnen naar buiten!

‘Wat u doet’, moet bewijzen ‘waarom u het doet’ en moet bewijzen ‘waar u in gelooft’. Want als u niet weet waarom u doet wat u doet, hoe moeten uw klanten dat dan weten? En waarom zouden ze dan van u kopen en bovendien ook nog loyaal zijn?

Meer info?

Nu is het ook weer niet nodig om direct morgenochtend een lange sessie te gaan beleggen om bovenstaande in praktijk te gaan brengen. Niet alle bedrijven hebben perse een ‘why’ nodig. Er zijn genoeg bedrijven die prima functioneren zonder dat ze dit op papier hebben gesteld of zich bewust zijn van een ‘why’.

Echter, het kan u een voorsprong geven op uw concurrenten als u heel duidelijk en scherp voor ogen heeft waarom u iets doet. Bovendien brengt het een sterke focus aan op uw bedrijfsdoelstellingen en -activiteiten. Uiteraard kan ‘Marketing Vitaminen’ u daar bij helpen.

Contact Marketing Vitaminen

Sinek: ‘Iedereen weet WAT hij doet. 100%. Een deel daarvan weet HOE ze het doen. Hun unieke waardepropositie, hun innoverende proces of unique selling point. Maar heel weinig mensen en organisaties weten WAAROM ze doen wat ze doen. En met WAAROM bedoel ik niet om winst te maken. Winst maken is een resultaat. Met WAAROM bedoel ik: Waar geloof je in? Wat is je overtuiging? Waarom kom elke ochtend je bed uit? En waarom is dat belangrijk voor anderen? Het meest opvallende. Iedereen denkt, doet en communiceert van het meest concrete naar het meest abstracte: Van buiten naar binnen. Maar diegenen die weten te inspireren en anderen in beweging krijgen, doen dit andersom: Van binnen naar buiten.’

 

De ‘Why’ volgens Simon Sinek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

vijf × drie =