In oktober 2018 interviewde Feeddex mij over hoe we de NPS bij installatiebedrijf Feenstra flink hebben laten stijgen.
Sequential Storytelling als onderdeel van een full funnel strategie
In april 2018 interviewde SDIM mij en mijn collega Ruud voor Frank Watching over onze full-funnelaanpak en sequential storytelling.
Naast radio, tv en billboards was een belangrijke rol weggelegd voor online marketing, ditmaal door middel van sequential storytelling. Dit is een opeenvolgende set van boodschappen waardoor je een verhaal kunt opbouwen en in gesprek kunt treden. Sequential storytelling sluit naadloos aan bij Googles variant van het AIDA-model ‘See-Think-Do-Care’, dat het marketingteam van Feenstra toepast.
De Netto Promotor Score (NPS)
Een probleem dat veel bedrijven herkennen (en u misschien ook?) is dat loyaliteit van klanten steeds moeilijker te bewerkstelligen is. Er zijn immers steeds meer keuzemogelijkheden voor klanten. En hoe weet je of klanten loyaal zijn?
Daarvoor zijn diverse mogelijkheden. In deze blog behandel ik een veel daarvoor gebruikte management tool: de Netto Promotor Score, afgekort tot NPS.
De Blue Ocean Strategy
De best seller ‘Blue Ocean Strategy’ kwam uit in 2005. Het is geschreven door 2 professoren van business school INSEAD: Chan Kim en Renee Mauborgne. Daarbij staan de blauwe oceanen voor nog onbekende en onontgonnen marktruimte. Marktruimte waar dus nog geen concurrentie is. Hier wordt marktruimte gecreëerd, in plaats dat er met rivalen om wordt gevochten. Omdat de ‘blauwe’ marktruimte nieuw is, zijn logischerwijs ook de spelregels nog niet vastgelegd. En dat leidt tot kansen die in de rode oceaan niet bestaan.
Beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini, deel 7: Wederkerigheid
Robert Cialdini geeft aan dat als je iets weggeeft, je sneller iets terug krijgt. ‘Wilt u een kopje koffie?‘ De klant voelt daarna (bewust of onbewust) toch dat hij of zij iets terug moet doen en dus eigenlijk niet met lege handen kan weggaan. Het is ons immers van kindsbeen aan geleerd dat dit zo hoort? Er zo ontstaat een sociale verplichting.
Bombast Ballade “Hoog”
In oktober 2017 is de Bombast Ballade Hoog in première gegaan in schouwburg De Bussel in Oosterhout.
Deze ballade is geschreven met als doel het unieke en prachtig verhaal over BOMBAST te verspreiden onder de Oosterhouters. Want hoe onthoud je beter een verhaal, dan met een lied? Daarom heb ik het initiatief genomen om een ballade te schrijven. Tal van talentvolle Oosterhouters hebben belangeloos meegewerkt om deze Ballade tot stand te laten komen.
Beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini, deel 6: Schaarste
Herkent u dat? Dat als ergens weinig van is, dat u het dan nog liever wilt hebben? Slimme marketeers creëren daarom bewust schaarste, door bijvoorbeeld selectieve distributie. Zoals luxe merken die hun product alleen in winkels willen verkopen die aan een bepaalde standaard voldoen. U wilt uw dure horloge niet bij de benzinepomp kunnen kopen, daarvoor wilt u naar de PC Hoofdstraat. Dat geeft meer status en dus wordt men hebberig.
Beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini, deel 5: Autoriteit
De volgende van de 6 beïnvloedingsstrategieën betreft autoriteit. Heel simpel: als een hoogleraar iets beweert, dan neemt u dat (meestal) sneller voor waar aan, dan wanneer de vuilnisman iets zegt. In reclamefilmpjes wordt dit bijvoorbeeld gebruikt middels een acteur in tandartskledij die zegt dat hij ‘deze tandenborstel ook zelf gebruikt’. En als de tandarts het zegt…
Beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini, deel 4: Sympathie
Deze strategie gaat uit van het principe dat u iets makkelijker gunt aan iemand die u aardig vindt (de ‘gunfactor’). Daarom zijn ‘goede’ verkopers meestal ‘likable’. Goede beïnvloeders proberen daarom aardig gevonden te worden door de persoon van wie ze iets gedaan willen krijgen.
Beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini, deel 3: Commitment en consistentie
Cialdini stelt dat mensen, als ze eenmaal de eerste stap hebben gezet, makkelijker de volgende stap zetten. Reden hiervoor is dat men zich niet wil laten kennen. Wie A zegt, moet ook B zeggen. Als mensen zich eenmaal hebben laten verleiden tot een kleine stap en een bepaalde binding met u hebben, dan zijn ze eerder bereid om ‘ja’ te zeggen tegen een ander verzoek van uw kant. Ze willen consistent gedrag vertonen. We zijn gewoontedieren en vinden het prettig om bij onze mening te blijven.
Beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini, deel 2: Consensus
In principe zijn we allemaal onzeker wanneer er beslissingen genomen moeten worden. En daarom grijpen we terug op ons oerinstinct: kijken wat anderen doen. Daarom werken klantreviews en verkoopcijfers zo goed om iets te verkopen. En ook is dat de reden dat er nog steeds nepgelach is te horen bij Amerikaanse tv-comedy’s: we lachen dan sneller mee. Oftewel, als er 1 schaap over de dam is, dan volgen er meer.
Beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini, deel 1: Introductie
In 2001 publiceerde de oud-hoogleraar psychologie Robert Cialdini zijn 6 universele principes van beïnvloeding. In het boek met de titel ‘Influence’ beschrijft hij 6 wetenschappelijk bewezen verleidingsprincipes. Deze kunnen worden ingezet om klanten of bezoekers te verleiden tot een bepaalde actie. In deze blogserie leg ik deze 6 principes uit. In dit deel een korte introductie inclusief een samenvattende video. In de delen hierna wordt steeds 1 principe uitgewerkt.
De ‘Why’ volgens Simon Sinek
Waarom zijn bepaalde mensen zo inspirerend voor anderen en waarom zijn sommige bedrijven zo invloedrijk en succesvol? Waarom hebben zij zulke goede ambassadeurs en een geweldige mond-tot-mond reclame? Het model van Sinek is zeer eenvoudig en is op ieder bedrijf toepasbaar.
Hoe Google werkt
Ik krijg bijzonder veel vragen over hoe Google precies werkt. In dit filmpje van ‘Get Bright’ legt dat helder en eenvoudig uit door de vergelijking te maken tussen Google en het zoeken van een boek in een bibliotheek.